Flytting kan være en tidkrevende og stressende prosess. Det er mye å tenke på, samtidig som at man kanskje har full jobb og barn å ta seg av. Da hjelper det å ha en sjekkliste over ting å huske på når man skal flytte.
Skal du flytte bolig? Gratulerer! Det er alltid spennende å bosette seg på et nytt sted, med nye folk og nye omgivelser.
Tidligere skrev vi en artikkel med pakketips når du skal flytte. For at ting skal gå så knirkefritt som mulig har vi nå satt opp en liten huskeliste som vil gjøre selve flytteprosessen enklere for deg.
1. Hva bør man ta med seg når man skal flytte, og hva skal man kvitte seg med?
Det første trinnet er å finne ut hva du trenger og hva du ikke trenger. Lag en liste over alt du eier mens du går rundt i boligen, og bestem deretter hvilke ting du kan ta med deg til ditt nye hjem, og hva som bør kastes, selges, eller gis bort.
Vi vil oppfordre til at du tar med deg alt du kan ta med, og som du kan få bruk for, da dette bidrar til å redusere klimautslipp. Dette gjelder for eksempel:
- Gamle eller utslitte møbler som fint kan passe inn i kjellerstuen eller garasjen
- Klær du aldri bruker, enten de er gamle eller nye – kanskje ditt barn eller et annet familiemedlem vil ha noe av det?
- Servise som fint kan brukes i mange år til
Du kan også bidra til miljøet ved å forsøke å selge eller gi bort så mye som mulig, i stedet for å kaste det. Fretex og andre bruktbutikker er gode steder hvor du kan kvitte deg med tingene du ikke trenger, samtidig som at noen andre fortsetter å få glede fra dem.
For flere pakketips når du skal flytte, se vår tidligere artikkel som går dypere inn på temaet.
Når du så har en liste over alt du skal ta med deg, og hva du skal kvitte deg med, hvor mye står du igjen med? Vil du klare å pakke og transportere alt selv, eller…
2. Trenger du et flyttefirma?
Hvis du har tunge gjenstander å ta med, for eksempel sofa, spisebord, eller skap, så vil du trenge hjelp fra familiemedlemmer eller venner. Dette gjelder også for transport: her vil du trenge en tilhenger, eller hjelp fra noen som har en.
Om dette av ulike grunner ikke lar seg gjøre, så kan det være best å tilkalle et flyttefirma. De kan hjelpe med pakking, transport, og utpakking av dine eiendeler. Og selv om det koster en ekstra penge, så kommer det med flere fordeler:
- Du sparer tid og stress
- Du unngår tunge løft som kan være vonde for kroppen din
- Du sikrer at alt det praktiske med pakking, transport, og utpakking foregår på en god måte
Et godt flyttebyrå vil ha konkurransedyktige priser, tilby flytteforsikring, og gi et skriftlig estimat før de begynner med å pakke sammen eiendelene dine.
På denne måten blir det ingen overraskelser når det er på tide for dem å flytte tingene dine fra din gamle bolig til din nye.
3. Trenger du et minilager?
For noen er det mulig å ta med sine eiendeler direkte til sitt nye hjem. For andre er det nødvendig å lagre tingene et annet sted.
Hvis du trenger et sted for å oppbevare tingene dine i flytteprosessen, så er minilager et godt alternativ. I vår app for booking av minilager finner du lagerboder i både Oslo og andre byer rundt i Norge. Her kan du også bestille hjelp til transport og flytting direkte i appen – for eksempel med det helelektriske flyttebyrået XFrakt som tilbyr bærekraftige løsninger.
Med integrert minilager og flyttehjelp trenger du kun å forholde deg til én aktør. På denne måten får du enda en måte å forenkle flyttingen på.
4. Meld adresseendring
Når du flytter er det viktig å melde adresseendring (også kalt flyttemelding), da det er dette som lar andre vite at du har flyttet, enten det er din arbeidsgiver, venner, eller den norske stat. Du er faktisk pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret senest åtte dager etter flyttingen.
En av de mest sentrale grunnene for å sende flyttemelding er at du skal få posten til riktig sted. Hvis du for eksempel gjør det 14 dager før du flytter, vil du sikre at du mottar post i din nye adresse. Melder du fra til Posten, får du også to måneders gratis ettersending.
Du kan enten melde adresseendring ved å møte opp på ditt lokale skattekontor, melde flytting hos posten sin hjemmeside, eller utfylle elektronisk skjema via Altinn.
Når man skal flytte er det lurt å planlegge godt!
Planlegging er kanskje det verktøyet som vil hjelpe deg mest med å gjøre flytteprosessen enklere for deg. Det lar deg få et overblikk som hindrer at du møter på uventede og kjipe situasjoner som forsvunnet post eller mangel på TV-signal. (Tenk om dette hadde skjedd under OL!)
Derfor oppmuntrer vi deg til å skrive ned følgende spørsmål på papir, sammen med dine svar:
- Hva er det absolutt nødvendig at jeg tar med meg?
- Hva kan jeg kvitte meg med – ting jeg sjelden eller aldri bruker, eller ikke vil få bruk for i den nye boligen?
- Klarer jeg å flytte på egen hånd? Eller trenger jeg hjelp fra venner, familie, eller et flyttebyrå?
- Har jeg sikret bredbånd-avtale i mitt nye hjem, og det i god tid?
- Har jeg meldt adresseendring før flyttingen?
Svarene på disse spørsmålene vil ta deg langt på vei for å foreta en knirkefri flytting!